Uppståndelsen och vår tro
Publicerad 2016-03-27 av Ann-Louise Holmlind
 
Det är inte alldeles enkelt att tro på något så otroligt, som på Jesu uppståndelse. Det strider mot förnuftet och mot naturlagarna. Ändå tror vi att det är sant. Ja, vi bygger våra liv på att det är sant! Under sju veckor i kyrkoåret har vi sett fram emot att få ta emot den uppståndne Kristus. Och möta honom vid den öppna graven. Men även där och då, bland dem som var ögonvittnen var det många som tvekade. Tron är en gåva. Den är inte självklar. Har du den, var glad för den, vill du ha den, be om den och du ska få den. På morgonen efter sabbaten, begav sig kvinnorna till graven för att smörja Jesu kropp, allt enligt judisk sed. När de närmar sig graven förstår de att något märkligt hänt. Istället för en stor sten möts de av en ängel, en ängel som ser ut som blixten och med kläder vita som snö. De möts av budskapet att Jesus inte längre finns i graven, att han uppstått. Han har verkligen uppstått, precis som han själv sagt. Med egna ögon får de se den tomma graven, som för dem är detsamma som att deras Mästare har uppstått! Det är kvinnorna som får bära budskapet om uppståndelsen ut i världen. Påskens är hoppets tid. När allt är som mörkast – då kommer livet tillbaka. Men livet som återvänt är inte detsamma som det varit förut. För Jesus handlade det om att lämna det jordiska livet för att uppstå, för att besegra döden, för att bryta dödens udd. Nu blir ingenting mera sig likt. Påskens budskap kan bli verkligt i våra egna liv – i vår egen vardag, om vi vill det. Om vi vill det kan solen gå upp också i våra liv och lysa in i våra hjärtan. Påskdramat berättat om hur den yttersta krisen, hur ondskan och mörkret faktiskt kan leda till något gott, att livet kan återvända och ta en ny vändning efter en svår och smärtsam upplevelse. När det är som allra mörkast och allt ser hopplöst ut får vi hopp om att allt en dag kommer att vända och att ljuset kommer åter. Idag lovar Jesus oss: Jag är med er alla dagar – till tidens slut. Han säger också: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörker utan ha livets ljus.” Det är ett hopp om liv och ljus redan nu och här, men också hopp om evigt liv för oss alla. Döden är inte längre slutet. En ny dörr har öppnats in i evighetens värld. Det får vi hoppas och tro. För det är detta som påskens budskap vill väcka i oss. Hopp, livsmod, tilltro till livet och kärleken - ja till Gud själv. Då handlar inte påsken bara om något som hände för 2000 år sedan. Utan påsken handlar om dig och mig, om våra liv här på jorden, vår strävan att leva människovärdiga och goda liv tillsammans med varandra. Vår tro på att livet har en mening och att Gud är kärlek. Det handlar om vårt hopp, Vårt livsmod Vår kärlek Vår tillit Vår tro
Arkiv
Berättelsen
2024-03-26 av Peter Lyxell
Tystnad
2024-02-29 av Anna Lena Evehäll
Vem är Jona?
2024-01-24 av Anna Lena Evehäll
Lista äldre inlägg