En aning om...
Publicerad 2024-09-05 av Anna Lena Evehäll

När jag skriver detta är vi några dagar in i september och vi har högsommarvärme. Sommaren ser lite sliten ut, träd och buskar har på många sätt gjort sitt och förbereder sig för hösten. Jag ser några i höstjackor på morgonen och andra i kortbyxor framåt lunch. Vi har en aning om höst då skolor börja, sommarsemestrarna är slut och kyrkans verksamhet börjat dra igång igen. Vi har en aning... men samtidigt ligger högtrycket och värmeböljan över oss

Man kan ständigt ha aningar om många olika saker. Man är förberedd på saker på grund av årstid, kalendern och livet som pågår, samtidigt som man anar helt andra saker, får en känsla av att saker och ting är på väg att förändras. Vissa saker sker abrupt andra kommer smygande

Jag vet inte om det ständigt går att vara beredd på allt, planerat och oplanerat. Det är svårt att ha ständig beredskap för allt. Hur gör vi för att hantera livet med alla dess kast, förändringar önskade och oönskade?

Jag tänker på en strof jag läst någonstans där Tomas Sjödin skrev att "han lutar sig mot Gud". Jag övar mig på just det och jag får lov att skriva "övar mig", för jag tycks vara olika bra på det i olika skeden av mitt liv. Det jag tidigare kände mig helt trygg med, säker på och rofylld inför, kan plötsligt slå tillbaka med full kraft och jag vacklar. Det tycks inte som att man en gång för alla kan erövra trygghet och så står man stabilt därefter. Det tycks mer som att livet är en vågrörelse som möter oss och vi parerar vågorna efter dagsform, livsform. Man kan ha en aning om Gudsnärvaro för att sedan tyckas ha förlorat den, tappat den bland livets vågor.

Under hösten kommer vi att starta en kurs i konsten att leva, med namnet RODER. Det är ett samarbete mellan Equmeniakyrkan i Örebro. Kursen hjälper oss att reflektera över de djupa stråken i våra liv. Det som handlar om riktningen för vårt liv, rädslor, förlåtelse, längtan, skam, kärlek och vad som är målet med vårt liv. Vill du vara med och fördjupa dig kring dina egna livsval, bearbeta sånt du kanske har en aning om och sånt du redan vet är viktigt att ta i tu med: Kom då och var med! Håll utkik efter mer information eller hör av dig så ska du få veta mer.

Anna Lena Evehäll
Vem är Jona?